Hea patsient, Sinu ohutus on meile kõige tähtsam!

Viljandi haigla ravitöö üheks juhtpõhimõtteks on „lähtume ohutusest ja kvaliteedist“ ning meie lubaduseks „pakkuda turvatunnet“. See tähendab, et klientide/patsientide ja nende lähedaste ning töötajate ohutus ning turvatunne on meile esmatähtsad.

Viljandi haigla eesmärgiks on pakkuda oma patsientidele ja klientidele turvalisi ja kvaliteetseid teenuseid ning selle eesmärgi täitmisesse peavad olema kaasatud ja panustama kõik haigla töötajad.

Patsiendiohutus on patsiendile tervishoiuteenuse osutamisega kaasnevate riskide eesmärgipärane ja järjepidev vähendamine ning kahju tekkimisel selle mõju leevendamine. Patsiendiohutusjuhtumite märkamine, juhtumistest teada andmine, neist õppimine, ennetus- ja parendustegevuste rakendamine on üks olulisemaid meetmeid ravikvaliteedi parendamises. Selleks oleme Villjandi haiglas rakendanud ohutusjuhtumitest teavitamise süsteemi, mille peamiseks eesmärgiks on tervishoiu teenuse osutamisega seotud riskide ja kõrvalekallete märkamine, tekkida võivate vigade ennetamine tulevikus ning eksimustest õppimine, kõik eesmärgiga tagada maksimaalselt turvaline ravikeskkond ja ohutuimad teenused. Patsiendiohutusjuhtum (edaspidi ohutusjuhtum) on tervishoiuteenuse osutamisega seotud olukord, mis oleks potentsiaalselt võinud tekitada või reaalselt tekitas patsiendile tervisekahju, mis võinuks olla välditav.

Et me üldse oleksime valmis ohutusjuhtumitest teada andma peame arendama haiglas mittesüüdistavat ja mittekaristavat organisatsioonikultuuri. See tähendab, et oleme avatud tagasisidele ja aruteludele, juhtumite aruteludel keskendume juhtumi põhjuste väljaselgitamisele mitte süüdistamisele, juhtumite arutelud toimuvad tööõhkkonda ja kolleege kahjustamata, oleme valmis õppima ja kutsuma ellu muudatusi nii enda kui osakonna tegevustes.

Patendiohutuse taseme tõstmisel on ka patsientide ja nende lähedaste kogemused ning tagasiside väga olulised. Juba pikaaegse meetmena oleme haiglas rakendanud ettepanekute ja kaebuste edastamise süsteemi, mille eesmärgiks on patsientide tagasisidest lähtuvalt analüüsida ja parendada meie haigla toimimist ja seeläbi tõsta teenuste kvaliteeti ja patsientide rahulolu meie haigla teenustega. Uue meetmena soovime hakata kaasama patsiente kui ka nende lähedasi ohutusjuhtumitest teavitamise protsessi. Selle puhul on aga väga oluline teavitamine ja patsientide teadlikkuse tõstmine antud teemal.

Patsiendiohutusjuhtumid jagunevad:

  1. Ohujuhtumid: tervishoiuteenuse osutamisega seotud olukord, mis ei jõudnud patsiendini, kuid oleks võinud tekitada patsiendile tervisekahju, kui ei oleks õigel ajal sekkutud.
  2. Kahjuta juhtumid: tervishoiuteenuse osutamisega seotud olukord, mis jõudis patsiendini, kuid tervisekahju talle ei tekkinud.
  3. Kahjujuhtumid: tervishoiuteenuse osutamisega seotud olukord, mille tõttu tekkis patsiendile tervisekahju. Kahjujuhtumina käsitletakse ka diagnostika- ja raviprotseduuride tüsistusi.

Patsient saab ka ise väga mitmel moel oma ravile ja paranemisele haiglas kaasa aidata: esmalt on oluline anda tervishoiutöötajatele enda tervise kohta õigeaegset ja korrektset informatsiooni; teiseks, teha oma paranemise nimel head koostööd oma ravimeeskonnaga s.h  püüda ka ise olla aktiivne oma tervist puudutavate raviotsuste tegemisel. Ja kolmandaks ongi riskide või ravitegevuse kõrvalekallete (ohutusjuhtumite) märkamine ja haiglapersonali teavitamine.

Ohutusjuhtumitest teavitamiseks on Viljandi haiglas mitu võimalust. Ohutusjuhtumist võib koheselt teada anda näiteks enda arstile või mõnele teisele tervishoiutöötajale, kellega on patsiendil vahetu kontakt ja keda patsient usaldab. Teise võimalusena saab juhtumi kohta info edastada haigla meiliaadressile vmh at vmh dot ee. Kolmanda võimalusena oleme hiljuti loonud eraldi ohutusjuhtumist teavitamise vormi, mille kaudu on telefonis või arvutis täites, võimalik juhtumist haigla kvaliteediteenistust teavitada. Vorm asub SIIN.

PS! Juhul, kui juhtumi kirjeldus sisaldab tundlikku infot (spetsiifilisi terviseandmeid), palume saata ohutusjuhtumi kirjeldus e-postiga krüpteeritult, et tagada isikuandmete konfidentsiaalsus. Dokumendi palume krüpteerida SA Viljandi Haigla nimele ja palume selle saata e-posti aadressile vmh at vmh dot ee.

Ohutusjuhtumist teavitamisel on oluline anda infot järgneva kohta:

  • Kas see juhtus minuga või kellelgi teisega haiglas: hea oleks kirja panna ka isiku nimi või isikukood, kui see on teada. See võimaldab haiglal konkreetset juhtumit täpsemalt uurida.
  • Millal juhtum aset leidis.
  • Kus juhtum aset leidis: tuleks kirjeldada võimalikult täpne asukoht, kas osakonna, korruse või vähemalt korpuse täpsusega.
  • Mis täpselt juhtus: kirjeldada oma sõnadega, mis juhtus, miks see võis juhtuda, milliseid tagajärgi see kaasa tõi, kas juhtumit oleks olnud võimalik teie hinnangul ära hoida. Kui juhtum ei toonud kaasa tagajärgi aga oleks võinud tuua, siis ka see on oluline info.
  • Kui soovite saada juhtumi lahenduse kohta tagasisidet, siis palume märkida ka oma e-posti aadressi.

Lisaks patsientide tagasisidele, ootame Viljandi haiglas aset leidnud võimalike ohutusjuhtumite kohta tagasisidet ka haigla partneritelt ehk teistelt tervishoiuteenuse osutajatelt – perearstid, partnerhaiglad, hooldekodud jne. Kuna patsiendid liiguvad sageli erinevate tervishoiuteenuse osutajate vahel, siis meil on hea meel saada alati teada, kui meie tegevus või tegevusetus on põhjustanud või oleks võinud põhjustada mõnele patsiendile kahj

Patsiendiohutusega seoses saab haiglaga ühendust võtta e-posti aadressil ohutus at vmh dot ee.