Patsientidel on nüüd võimalik Viljandi haiglat teavitada ka ohutusjuhtumitest

12.03.2025

Sel nädalal, 10.-16. märtsil tähistatakse rahvusvaheliselt patsiendiohutuse teadlikkustamise nädalat, mille raames on Viljandi haigla laiendanud võimalusi haiglale tagasiside andmiseks. Kui seni on patsiendid ja nende lähedased saanud oma kogemusi jagada tänusõnade, ettepanekute ja kaebuste ning rahulolu uuringute näol, siis nüüd on võimalik anda eraldi teada ka patsiendiohutusjuhtumistest.

Patsiendiohutusjuhtumiks peetakse tervishoiuteenuse osutamisega seotud olukorda, mis oleks võinud tekitada või tekitas patsiendile tervisekahju ja mida oleks saanud vältida. Patsiendiohutus on aga patsiendile tervishoiuteenuse osutamisega kaasnevate riskide ehk patsiendiohutusjuhtumite eesmärgipärane ja järjepidev vähendamine ning kahju tekkimisel selle mõju leevendamine.

„ Meie eesmärk on pakkuda oma patsientidele ja klientidele turvalisi ja kvaliteetseid teenuseid ning meie töötajad panustavad patsiendiohutusse iga päev. Sellegi poolest tuleb igas tervishoiuasutuses ette patsiendiohutusjuhtumeid. Viljandi haiglas usume aga, et oluline on neist kedagi süüdistamata ja karistamata rääkida ja nendest olukordadest õppida. Vaid nii liigume oma eesmärgi suunas pakkuda patsientidele maksimaalset turvalist ravikeskkonda,“ selgitas kvaliteediteenistuse juht Kätlin Venderström.  

Ta lisas, et ohutusjuhtumitest teada andmist ja nende põhjal parendustegevuste planeerimist on haigla juba aastaid rakendanud. „Oleme seda süsteemi seni kasutanud töötajate enda hulgas ning näeme, et see aitab riske ja kõrvalekaldeid märgata, eksimustest õppida ning tekkida võivaid vigasid tulevikus ennetada. Süsteem on hästi vastu võetud, mida tõestab töötajate enda valmisolek ohutusjuhtumeid iga-aastaselt järjest rohkem registreerida. Usun, et oleme valmis seda süsteemi laiendama ka patsientidele ja nende lähedastele. See aitab senisest veelgi paremini kaasa maksimaalselt turvalise ravikeskkonna ja ohutumate teenuste pakkumisele,“ ütles Venderström.

Turvalisuse loomisel on oluline roll ka patsientidel

Kätlin Venderström lisas, et patsiendiohutuse tagamisel ongi väga oluline roll just patsientidel endal: „Patsient saab haiglas viibimise käigus ise väga mitmel moel oma ravile ja paranemisele kaasa aidata. Esmalt on oluline anda tervishoiutöötajatele enda tervise kohta õigeaegset ja korrektset teavet. Teiseks, teha oma paranemise nimel head koostööd oma ravimeeskonnaga, sealhulgas olla aktiivne oma tervist puudutavate raviotsuste tegemisel. Ja kolmandaks ongi riskide või ravitegevuse kõrvalekallete ehk ohutusjuhtumite märkamine ja haiglapersonali nendest teavitamine.“

Üha rohkem patsiendi raviprotsessi kaasamist peab oluliseks ka Viljandi haigla patsientide nõukoja esimees Malle Vahtra: „Pean seda oluliseks põhjusel, et kasutusele on tulnud palju erinevaid protseduure ja ravimeid, mille toimet ei tea esialgu ka  arstid. Pole lihtsalt võimalik kõigega kursis olla, eriti aga patsientide erinevate kogemustega uute ravimite ja protseduuride kasutamisel. Üks kogemus on Ozempicuga (diabeediravim), millest perearst eriti miskit ei teadnud.  Kuna patsiendile on tema tervis oluline, on nad otsinud infot erinevate protseduuride ja ravimite kohta ka omal käel. Minu kogemus näitab, et vähemalt perearstid on olnud teadlikele patsientidele tänulikud.“

Patsiendiohutusjuhtumitest teada andmiseks on erinevaid viise

Olla teadlik ja aktiivne patsient on eelkõige igaühe enda vastutus. Ohutusjuhtumitest teavitamine on aga protsess, mis nõuab rohkem aega ja süvenemist, mistõttu on haigla loonud erinevaid viise, kuidas sellistest juhtumitest teada anda.

Ohutusjuhtumist võib koheselt teada anda näiteks enda arstile või mõnele teisele tervishoiutöötajale, kellega on patsiendil vahetu kontakt ja keda patsient usaldab. Teise võimalusena saab juhtumi kohta info edastada haigla meiliaadressile vmh at vmh dot ee. Kolmanda võimalusena saab kasutada ohutusjuhtumist teavitamise vormi, mille kaudu on telefonis või arvutis täites, võimalik juhtumist haigla kvaliteediteenistust teavitada. Vorm asub SIIN.

Juhul, kui juhtumi kirjeldus sisaldab tundlikku infot (spetsiifilisi terviseandmeid), palub haigla saata ohutusjuhtumi kirjelduse e-postiga krüpteeritult, et tagada isikuandmete konfidentsiaalsus. Dokumendi saab krüpteerida SA Viljandi Haigla nimele ja saata haigla ametlikule e-posti aadressile vmh at vmh dot ee. Seda e-posti aadressi jälgitakse tööpäevadel pidevalt.

Ohutusjuhtumist teavitamisel on oluline anda võimalikult täpset infot juhtumi kohta. „Ootame teavet selle kohta, kas see juhtus patsiendi enda või kellelgi teisega haiglas, millal ning võimalikult täpselt ka kus juhtum aset leidis ja loomulikult kirjeldust, mis täpselt juhtus. Samuti palume märkida ära oma e-posti aadress, kui on soov saada juhtumi lahenduse kohta tagasisidet,“ selgitas kvaliteediteenistuse juht Kätlin Venderström.

Patsiendiohutusega seoses saab haiglaga ühendust võtta e-posti aadressil ohutus at vmh dot ee.

Täpsem info patsiendiohutuse teemal on leitav Viljandi haigla kodulehel: https://vmh.ee/patsiendiohutus/